Bir önceki aynı başlıklı yazımızda yetkinliklerin davranış göstergeleri ile bir bütünlük oluşturduğunu ve bu davranış göstergelerinin düzeylerinden bahsetmiştik.
Yetkinliklerin Modellenmesi tümüyle ihtiyaçlar doğrultusunda şekillenir. Basit bir modelleme de Davranış Göstergelerini de doğrudan zorluk derecelendirmesine tabi tutabilirsiniz. Örneğin:
TAKIM ÇALIŞMASI VE İŞBİRLİĞİ yetkinliği için:
SEVİYE | DAVRANIŞSAL GÖSTERGELER | |
-1 | İşbirliği yapmaz | Bozucudur,, problem çıkarır. |
0 | Nötr | Pasiftir, iştirak etmez ya da herhangi bir takımın üyesi olmaz. |
1 | İşbirliği yapar | İstekli olarak katılır, takım kararını destekler, iyi bir takım üyesidir, kendi üstüne düseni yapar. |
2 | Bilgiyi paylaşır | Üyeleri bilgilendirir ve bilgilerini günceller, tüm geçerli ve yararlı bilgiyi paylaşır. |
3 | Olumlu beklentisini ifade eder | Başkaları hakkındaki olumlu görüsünü ifade eder. Takım üyeleri hakkında olumlu konuşur. Başkalarının düşüncelerine saygı gösterir |
4 | Başkalarından öğrenmeye çalışır | Diğerlerinin katkısına ve uzmanlığına gerçek değerini verir, başkalarından öğrenmeye isteklidir, belirli karar ya da planın oluşmasına yardım etmek için fikir almaya çalışır. Takımın tüm üyelerini sürece katkıda bulunmaya davet eder. |
5 | Diğerlerini güçlendirir | İyi performans gösterenleri herkesin içinde takdir eder. Diğerlerini cesaretlendirir, güçlendirir, kendilerini güçlü ve önemli hissetmelerini sağlar. |
6 | Takımı oluşturur | Arkadaşça bir iklimin, iyi moral ve işbirliğinin gelişmesini sağlar (partiler düzenler, başkalarıyla bir araya gelir, grup aidiyeti için semboller geliştirir).Takımın başkaları tarafından tanınırlığını korur ve teşvik eder. |
7 | Çatışmayı çözümler | Takımda ortaya çıkan çatışmayı açığa çıkartır ve yararlı bir şekilde çözülmesi için aracı olur |
KAYNAK: Kaynak: Lyle M. Spencer ve Signe M. Spencer, Competence At Work-Models for Superior Performance, John Wiley ve Sons Inc., ABD, 1993 |
İnsan kaynakları profesyonelleri işe özgü yetkinlik veya pozisyona özgü yetkinlik profilinde belirlenmiş yetkinlikleri taşıyan adayı seçerken o yetkinliği mutlaka taşıyıp taşımadığını mülakat ve varsa testlerle değerlendirilir. Dolayısıyla yukarıda belirtilen (-1) düzeyinin o işi yapan veya o pozisyona atanmış çalışanda olmaması beklenir.
Yetkinlik sözlüğünde Takım Çalışması ve İşbirliği yetkinliğinin tanımının yer alması yeterli olmasına karşın çalışan performans değerlendirme kılavuzlarında yetkinlik seviyelerinin ve davranış göstergelerinin tanımlanması ve hatta gerekiyorsa örneklenmesi faydalı olacaktır.