8 Nisan 2011 Cuma

YETKİNLİK MODELİNDEN YENİLİKÇİLİĞE

Yetkinlik modellemesi çalışmalarında modelin nasıl oluşacağı tümüyle model sahibinin belirleyeceği bir konudur. Son yazılarımdaki örnekleri gözden geçirirsem  ILO sayfalarından sunduğum örneğin diğerlerinden farklı olduğu görülür. O örnekte Bir yetkinliğe dair davranış  göstergeleri sıralanmış ve içlerinden bir davranış göstergesi seviyelendirilmiş idi. Diğer örneklerde ise yetkinliklere ait seviyeler ve bunların davranış göstergeleri yer aldı. Yetkinlik modelleme yazımda da bahsettiğim gibi seçim size kalmış. Yetkinlikleri önce düzeylerin belirlenip sonra o düzeye özgü davranışsal göstergelerin atanması (performans değerlendirmede kolaylık açısından) en genel geçer uygulamadır. :
YETKİNLİK
SEVİYELERİ
SEVİYELERE AİT DAVRANIŞ GÖSTERGELERİ
Burada önemli nokta seviyelerin temel bir noktadan başlayarak zorluk derecesinin artmasıdır.Yani bilmek ile başlayan ve yapabilmek ile sonlanan bir süreç vardır. Bu süreç enformasyonla başlar sonra enformasyon işi yapan çalışanın beyninde işlenir, şekillenir bilgi olarak depolanır. Bilmek yapmak için gereklidir icraat içinde yeterli şartlar sağlandığında “yapma” gerçekleşir. Yapma işi tekrarlandıkça eğer bu çalışana da motivasyon sağlıyorsa uzmanlaşma gelişme işin eksperi olma imkanı sunar çalışan bu yolda devam ederse yani yaptıkları gelişen davranışa dönüşürse inovasyona doğru tatlı bir yolculukla taçlanabilir.