3 Eylül 2011 Cumartesi

YETKİN İK ETKİN DE OLABİLİR Mİ?

Bugün tıp alanında performans değerlendirmede kullanılan Med. Dr. George E.Miller’ın (1919- 1998) piramidinden bahsedeceğim ve bu piramidi İnsan Kaynakları bölümünde çalışanların pratikleri ile ne kadar uyumlu olduklarını göstermeye çalışacağım.
Tıp konusu insan sağlığı olmasından dolayı beklide medikal çalışanların (doktor, hemşire, ameliyathane teknisyenleri) büyük bir hassasiyetle değerlendirilmeleri gereken çok hassas bir sektör; yani açıkça söylersek sadece sayılara bakarak asla değerlendirilmemeli, çünkü istatistiksel verilerin ehil olmayan ellerde nasıl gerçek dışı ama gerçek gibi görünen verilermiş gibi sunulmaları çok da zor değil!  (Bunun nasıl olduğuna dair sonra bir yazı yazacağım)
Miller 1990 yılında 71 yaşındayken  klinik yetkinliklerin değerlendirilmesi için aşağıdaki piramidi öngördü.
---------------------------------------------------------------------
OSCE  Objective Structured Clinical Examination -Nesnel örgün klinik sınav
MCQ: Multiple Choice Exams - Çoktan seçmeli sınav
---------------------------------------------------------------------
“Knows / Bilir” yani knowledge bu piramidin en alt katmanını oluşturuyordu sonra “knows how / Nasıl olduğunu bilir” yani yetkinlikler daha sonra “shows how / Nasıl olduğunu gösterir” yani performans ve en üstte ise “does / Yapar” yani aksiyon geliyordu. Piramidin en üst kısmı davranışsal olarak ifadeyi yansıtırken en aktaki iki katman cognition yani bilişsel ifadeyi yansıtıyordu.
İK birimlerinde çalışanların çoğu en alt iki kademeyi çok kolay aşmakla beraber performans değerlendirme süreçlerinde ölçüm metodlarının belirlenmesi yönetilmesi de dahil olmak üzere değerlendirme ve iyileştirme safhalarında maalesef pek söz sahibi olamamakta ve hatta arka fonda durmak zorunda kalmakta veya durmayı tercih etmektedirler. Oysaki iş değerlendirme ve çalışan performansı değerlendirmede diğer değerlendiricilerin en Objektif şekilde değerleme yapabilmeleri için İK’cının “Yapar” rolünü oynaması gerekir.