4 Nisan 2011 Pazartesi

YETKİNLİKLER, DAVRANIŞ GÖSTERGELERİ, SEVİYELERİ-2

Bir önceki aynı başlıklı yazımızda yetkinliklerin davranış göstergeleri ile bir bütünlük oluşturduğunu ve bu davranış göstergelerinin düzeylerinden bahsetmiştik.
Yetkinliklerin Modellenmesi tümüyle ihtiyaçlar doğrultusunda  şekillenir. Basit bir modelleme de Davranış Göstergelerini de doğrudan zorluk derecelendirmesine tabi tutabilirsiniz.  Örneğin:
TAKIM ÇALIŞMASI VE İŞBİRLİĞİ yetkinliği için:

SEVİYE
DAVRANIŞSAL GÖSTERGELER
-1
İşbirliği yapmaz
Bozucudur,, problem çıkarır.
0
Nötr
Pasiftir, iştirak etmez ya da herhangi bir takımın üyesi
olmaz.
1
İşbirliği yapar
İstekli olarak katılır, takım kararını destekler, iyi bir takım üyesidir, kendi üstüne düseni yapar.
2
Bilgiyi paylaşır
Üyeleri bilgilendirir ve bilgilerini günceller, tüm geçerli ve yararlı bilgiyi paylaşır.
3
Olumlu beklentisini ifade eder
Başkaları hakkındaki olumlu görüsünü ifade eder. Takım üyeleri hakkında olumlu konuşur.
Başkalarının düşüncelerine saygı gösterir
4
Başkalarından öğrenmeye çalışır
Diğerlerinin katkısına ve uzmanlığına gerçek değerini verir, başkalarından öğrenmeye isteklidir, belirli karar ya da planın oluşmasına yardım etmek için fikir almaya çalışır. Takımın tüm üyelerini sürece katkıda bulunmaya davet eder.
5
Diğerlerini güçlendirir
İyi performans gösterenleri herkesin içinde takdir
eder. Diğerlerini cesaretlendirir, güçlendirir, kendilerini güçlü ve önemli hissetmelerini sağlar.
6
Takımı oluşturur
Arkadaşça bir iklimin, iyi moral ve işbirliğinin gelişmesini sağlar (partiler düzenler, başkalarıyla bir
araya gelir, grup aidiyeti için semboller geliştirir).Takımın başkaları tarafından tanınırlığını korur ve teşvik eder.
7
Çatışmayı çözümler
Takımda ortaya çıkan çatışmayı açığa çıkartır ve yararlı bir şekilde çözülmesi için aracı olur
KAYNAK: Kaynak: Lyle M. Spencer ve Signe M. Spencer, Competence At Work-Models for Superior
Performance, John Wiley ve Sons Inc., ABD, 1993


İnsan kaynakları profesyonelleri  işe özgü yetkinlik veya pozisyona özgü yetkinlik profilinde belirlenmiş yetkinlikleri taşıyan adayı seçerken o yetkinliği mutlaka taşıyıp taşımadığını mülakat ve varsa testlerle değerlendirilir. Dolayısıyla yukarıda belirtilen (-1) düzeyinin o işi yapan veya o pozisyona atanmış çalışanda olmaması beklenir.
Yetkinlik sözlüğünde Takım Çalışması ve İşbirliği yetkinliğinin tanımının yer alması yeterli olmasına karşın çalışan performans değerlendirme kılavuzlarında yetkinlik seviyelerinin ve davranış göstergelerinin tanımlanması ve hatta gerekiyorsa örneklenmesi faydalı olacaktır.