16 Ağustos 2011 Salı

YETKİNLİK ÇEŞİTLERİ

Bir önceki yazımı kim olduğunuz Ne olduğunuz ile örtüşüyorsa ve başvurduğunuz işin nasılı size uygunsa kariyer yolculuğunuz hızlı gelişebilir mesajı vererek bitirmiş idim.
Öncelikli olarak “İlim ilim bilmektir; ilim kendin bilmektir” diyen Yunus Emre gibi her yeni mezun kendini tanımak mecburiyetindedir ardından mesleki yeterliliği aldığı eğitimin hakkını ne kadar vereceği konusu gelir. Dünyadaki sayılı üniversitelerden birinden derece ile mezun olmanız, size mülakata davet kapısını belki daha mütevazi bir üniversitenin aynı bölümünden mezun birine oranla daha kolay açacaktır ancak kişisel gelişiminiz eğer beklenen işi yürütmekte yetersiz kalıyor ise teknik özellikleriniz ne kadar iyi olursa olsun kariyer basamaklarını hızlı tırmanamayacaksınızdır.
Burada yetkinlik çeşitlerini anlatmakta fayda görüyorum. Yetkinlikler modellemenize bağlı olarak değişik gruplar altında sıralanabilir ve bu gruplar değişik isimler altında toplanabilir. İK’cılar olarak genellikle en temel haliyle biz 3 temel başlık altında topluyoruz ( illa 3 olmak zorunda değil modellemenize göre değişik başlıklar altında da toplayabilirsiniz)
Temel Yetkinlikler: Bu yetkinlikler şirketin kapıcısından tutun genel müdürüne kadar her kademedeki çalışanın sahip olması gereken yetkinliklerdir. Örneğin profesyonellik, sorumluluk bilinci, sürekli öğrenmeye açık olma vs gibi…
Teknik Yetkinlikler Organizasyon yapısı içerisinde iş aileleri çerçevesinde işin yapılması için gerekli yetkinliklerdir. Örnek finans ve muhasebe bilgisi, İnsan kaynakları bilgisi strateji geliştirme vs  Fonsiyonel yetkinlikler teknik yetkinliklerin alt koludur.Teknik yetkinliklere g İngilizcede  “HR Generalist”  dediğimiz İK uzmanı İK’nın tüm süreçlerine hakimken günlük İK idari işlerini de yapar Search and Selection Specialist İK süreçlerine hakim olmakla birlikte sadece işe alım süreçlerinden sorumludur yani fonksiyonu sadece işe alınacakları bulmakve yerleştirmektir.
Yönetsel Yetkinlikler: Organizasyon içindeki yönetici ve yönetici adaylarında olması beklenen yetkinliklerdir. Örnekler; stratejik planlama, karar verme gibi.. Bu yetkinliklere yönetsel ve liderlik yetkinlikleri de deniyor ancak, unutmamalıyız ki liderlerde bu yetkinliklerin hepsi hemen hemen varken bu yetkinliklerin olduğu herkes lider olamıyor :)