10 Mart 2011 Perşembe

YETKİNLİK MODELİ MICROSOFT ÖRNEĞİ

Bu yazıyı Amit Bhute’un  makalesini  derleyerek oluşturuyorum.

Microsoft, 1995 yılında danışman S. Conway ve  Öğrenme & İletişim Kaynakları grubu ile yetkinlik yönetimi yolculuğuna başlıyor. Şirketin temel hedefi,  interneti tümüyle kapsama ve yazılımları ile tüm ürün ve hizmetleri içine alarak tescillenmek olduğundan içinde bulundukları sektörün hızla değişen doğası çalışanlarının, yetkinliklerinin üst sınırlarına ulaşmaya zorluyor.

Giriş seviyesindeki yetkinlikleri danışmanlık almaya başlamadan önce oluşturuyorlar,  SPUD adı verilen bu projeye  kendi iç IT departmanlarındaki 80 kişilik pilot uygulama ile başlatıyorlar çünkü, piyasaya sürülen yazılımların bir anlamda ilk kendi  IT birimi uyguluyor.

SPUD Projesinin 5 ana birleşeni var bunlar :
  • Yetkinlik tipleri ve sevilerinin belirlenmesi
  • Belli başlı işler için gerekli olan yetkinliklerin belirlenmesi
  • Belli başlı bazı işlerde çalışanların bireysel performanslarının yetkinliklere dayanarak derecelendirilmesi
  • Yetkinlik modelinin eğitim ihtiyaçları ile ilişkilendirilmesi

Önceden belirlenmiş temel seviyedeki yetkinlikler için  4 seviye belirleniyor. Bunlar:

  • Temel
  • Yerel
  • Global
  • Evrensel

En üst “Evrensel” seviyesine ulaşan bir çalışan şirketin yaptığı işleri çok iyi bilen ürün ve hizmetler hakkında derinleme bilgi sahibi ve şirket stratejisini ve sektörü  iyi bilendir. Evrensel düzeyindeki çalışandan, diğer çalışanlarına bilişim endüstrisi ve şirket stratejisi hakkında eğitimler verebilecek kapasitede donanımlı olması beklenmektedir
.
Bir alt seviyedeki “Global” yetkinliklerin ise dünyanın neresinde çalışırsa çalışsın belirli bir fonksiyonu gerçekleştiren tüm çalışanlarda olması beklenenir. Örneğin, Kontrolörlük görevi üstlenen her çalışanın finansal analiz veya her BT çalışanının sistem analizi hakkında yetkin olması gibi...

Bu dört yetkinlikte kendi içerisinde Açık olan (explicit ) ve örtülü, gizli olan (implicit competencies)  yetkinlikler olarak ikiye ayrılıyor. Açık olan yetkinlikler belirli bir  method veya araç ile ilgili bilgi deneyimi kapsıyor. Örneğin SQL veya Excel’in son sürümüne dair bilgili olma durumu gibi;  Açık yetkinliklerin zamanla birlikte değişim göstermesi bekleniyor. Örtülü yani açık olmayan yetkinlikler ise  soyut düşünce, muhakeme yeteneği gibi kavramları kapsıyor ve bu yetkinliklerin zamanla beraber değişmemesi bekleniyor. Microsoft’ta  200 açık ve 137 kapalı yetkinlik bulunuyor.

Her yetkinliğin içerisinde de  beceri seviyeleri (skill levels)  yer alıyor bu seviyelerde:

  • Temel
  • İşi yapar
  • Liderlik eder
  • İşin eksperidir

 tanımları ile belirleniyor.. Her yetkinlik için tanımlanan  seviyeler 3 ,4 maddeyle açık şekilde ve ölçülebilir göstergeleri ile tanımlanıyor. Burada amaç performanslar değerlendirilirken oluşabilecek belirsiz durumu ortadan kaldırmaktır.

Örnek (Bu bölüm bilgi teknolojileri ile alakalı teknik olmasından ötürü Türkçeye çevirmiyorum)

Data Administration / Repository Management
Definition: Development and maintenance of a flexible, efficient and shared data environment utilizing facilities such as data models, data definitions, common codes, reference data bases and data tool sets.

LEVEL 1 Basic knowledge of data administration and repository management
  • Basic knowledge of the principles and practices employed in the management of data and repositories.
  • Familiar with information models and modeling.
  • Understanding the rationale behind maintaining a centralized, reusable library of the business and enterprise models of corporation.
LEVEL 2 Working knowledge of data administration and repository management
  • Working knowledge of the principles, practices and tools associated with the access to and updating of local repositories.
LEVEL 3 Mastery of data administration and repository management
  • Knowledge and demonstrated experience in data management.
  • Can assess the impact of functional / regional data changes on the enterprise model.
  • Able to integrate the business data and process models into the enterprise model.
  • Recognized as a data expert in a functional area.
LEVEL 4 Leadership and recognized expertise in data administration and repository management
    • Subject- matter expertise in the management of local regional and enterprise wide information /data models
    • Recognized as a data expert in major functional areas
    • Reviews information models for compliance, content quality, consistency and impact on enterprise models.

Microsoft örneğini sektöründe yeniliklere en açık ve lider olması sebebi ile seçtim. Burada bahsedilen yetkinlik modelinin uygulanmasında  çıkan prüzleri daha sonraki performans değerlendirme ile ilgili yazılarda tekrar değineceğim.