10 Şubat 2015 Salı

SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİ NE DEĞİLDİR?

Performans yönetimi ile ilgili binlerce kaynak var ve bazı mesleklerde uygulama hatalarının ne kadar fazla olduğunu idrak etmek için İK'cı olmanıza bile gerek yok!
 
İki hafta önce özel sağlık sigortamın bana yıllardır bir lütuf gibi ücretsiz sunduğu  yıllık check-up taramasını yaptırmak üzere ilgili özel hastaneye gittim. "Bir izzet bir ikram, önce yanıma bir hostes verdiler, kızcağız  hiç yanımdan ayrılmıyor, kanı verelim, elektronuzu çekelim kahvaltınız bizden buyrun efendim.. Tahlil sonuçları vs gibi konularda bir check-up programıyla hastaneye gittiğimde önceliklendirildiğimi de bu sayede öğrendim.  Bir saat içinde sonuçlar hostes kızin elinde doğru doktora çıktık.
 
Doktor gayet düşünceli bir halde sonuçlarımı incelemeye başladı. Tahlil sonuçlarını hostes teslim aldığı ve bana göstermediği için sonuçlara dair hiç bir fikrim yok! Uzun uzun bakıyor arada olumsuz bir şekilde kafasını sallıyor... -"Yolundadır umarım herşey ben göremedim de sonuçları" dedim. Cevap -" Bu bizim işimiz sizin görmenize gerek yok oldu." Sonuç olarak kan ve idrar tahlilinde çok can sıkan bir şey olmadığına dair bir şeyler söyledi ardından elektroma uzun uzun ama epeyce uzun! baktıktan sonra ilginç bir pattern var bunu araştırmak lazım dedi. Sigara içip içmediğimi, alkol kullanıp kullanmadığımı, kızartma yeme sıklığımı v.s gibi rutin sorulara verdiğim "Hayır, nadiren" gibi cevaplardan sonra yine biraz düşünceli " Valla incelemek lazım daha önce çekilmiş elektronuz varsa mutlaka görmeliyim ilginç bir durum var incelenmesi lazım dedi." Hasta konumundaki ben "Ee peki bu pattern'i açıklayamazsak ne olacak?" diye sordum. "İleri tetkik lazım eforlu elektronuza bakacağız o da sonuç vermezse bakıcaz" gibi gizem dolu cümleler ile  ben biraz huzursuz oldum. Doktor hiç vakit kaybetmeyin hemen eski elektronuzu bulun getirin ben buralardayım falan diyor. Sonuç olarak eski elektro bulundu getirildi aynı "pattern!" orada da varmış, doğuştan da olabilirmiş vs vs ama her ihtimale karşı bir de koşu bandı üzerinde eforlu elekrom alındı! Tabi bu check-up hizmetine dahil değil ondan da bir olumsuz sonuç çıkmadı. Doktor bey bu durumu kıvrak! zekası ile nasıl sonuca bağladı dersiniz? Bizler doktoruz Ayşe Hanım binde bir ölüm ihtimali de olsa araştırmamız lazım, genç furbolcuları görmüyor musunuz? Bir anda sahanın ortasında yığılıp kalıyorlar açıklamaları ile sonuca bağladı. Ben de kendisine teşekkür edip odasından çıktım.
 
Bemim gittiğim özel bir hastane ve tahminim o ki: doktorlara yılda şu kadar kişiyi ileri tetkik için yönlendireceksin, şu kadar ciroluk laboratuvar hedefin var gibi İNSAN sağlığı üzerinden yürüyen hedefler koymuşlar! Aslında bu sadece tahmin de değil bunlarla ilgili doktor bir arkadaşımızın performans hedeflerini tutturamamasına şahit de oldum. Diyeceksiniz ki özellerin hepsi böyle ya devlette bu işler nasıl yürüyor?
 
İnternette biraz araştırdım  Çok yakın bir zamanda iki beyin cerrahı döner sermayeden daha fazla pay almak için, yapılmayan ameliyatları yapmış gibi göstermekle suçlanıyor mesela,  beyin tümörü alınan ameliyatta, beynin de bir kısmı alındı gibi gösteriliyor. Yine, boyun fıtığı ameliyatında, fıtığın dışında kemik de alınmış gibi sisteme farklı bir kod numarası giriliyor. Yapılmayan tedaviler ise SGK’ya fatura ediliyor. Durum nasıl mı ortaya çıkıyor? Aynı ameliyatlara girmelerine rağmen bazı doktorların tabiki daha fazla performans puanı alması üzerine !!!
 
Performans bir yönetim değil aslında denetim işi bana sorarsanız yönetemediğiniz bir işi de denetleyemezsiniz sonra işte bu çarpık hedefleri birileri alır etik dışı bir güzel kullanır !