3 Kasım 2011 Perşembe

İŞİ EHLİNE VERMEK ÜZERİNE BİR YAZI

Bu ay çok farklı bir konuyu irdeleyecektim ki bugünkü gazetelerde ilginç bir habere rast geldim. Hürriyet’teki bir haberin başlığı: “Yağmuru hukukçu, karı mimar bilecek” idi. Mevzuat değişmiş…
Aylardır bu blogta yetkinlikler, meslek seçimi vs gibi İK alanında yazıyorum haber ilgimi çekti, okudum. Eski mevzuatta :
·         Mühendis, yüksek mühendis, istatistikçi, fizikçi, jeomorfolog, bilgisayar veya meteoroloji alanına giren diğer konularda en az dört yıllık yüksek öğrenim yapmış veya bunlara denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca kabul edilmiş yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından mezun olmak
 maddesi gitmiş yerine
·         En az dört yıllık eğitim veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat, işletme, mimarlık ve mühendislik fakülteleri ile Genel Müdürlüğün görev alanına giren ve yönetmelikle belirlenen fakültelerden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içi veya yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak
maddesi gelmiş ama daha da garip olanı bence ikinci madde
·         Açılacak yarışma ve yeterlik sınavında başarı göstermek. yerine
·         Yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak maddesi getirilmiş.
Buradan ben ne sonuç çıkartıyorum
·  Yeterlilik sınavını iptal ettik çünkü bu alanda ehil olan branş mezunlarını alınmayacağından
dolayı zaten bu insanlar bu iş için “yeterli” değiller.
Peki yeterli olmayan insanlar alakaları olmayan bu branşta nasıl başarı sağlayabilirler? Siz 4 yıl yüzme klübünde her gün 6 saatini buna ayırarak yüzmüş bir yüzücüyü 4 yıl ok atmış başka bir sporcuyla kıyaslayıp Okçu daha kaslı yüzme yarışına bunu gönderelim! derseniz sonucu hüsran olur.
·    Meteoroloji gibi fizik ve matematik bilimine dayalı olan bir mesleği de sosyal bilimcilere emanet etmek işte buna benzemektedir.


Bu konuda dünyada bir çok ülkede ciddi çalışmalar yapılıyor. Özellikle, Avustralya, Yeni Zelanda, Malezya bunlara güzel örnekler.. Mesleki okul ve üniversitelerde ders programları hazırlanırken hangi yetkinlik çıktılarının da sağlanması gerektiğine dair çalışmaları merak edenler internette de bulabilirler. İşi bilen kılıç kuşanır demiş atalarımız… Dünyada işler işi bilene devredilirken   şirket sahipleri bile yönetimden çekilip profesyonelleri dümene geçirirken  böyle bir değişiklik neden yapılmış düşünmeden edemedim.