18 Ağustos 2011 Perşembe

YETENEK, YETKİNLİK ÜZERİNE

Bir okurum serzenişte bulunmuş b u ne ciddi yazılar diyor ben de içimden dedim “bu bir blog ve ben bu blogu kendim için tutuyorum işin özü ben yazdıklarım kadar ağır biri değilim tabiî ki J” Şu an yazdıklarımla ilgili daha kapsamlı bilgiler içeren kitabımı hazırlıyorum oradaki üsluba bari dikkat edeyim biraz daha gırgır şamatalı anlatayım belki kitabı sponsor bulursam bastırırım da kim bilir!
Yetenek ve yetkinlik kavramı arasındaki farklara gelirsek en belirgin olanı yetkinlikler aktarılabilir yetenek ise aktarılamaz
Yetenek genetiktir,  kaynağı Allah vergisidir içimizdedir davranışlarımızı düzenlemede yararlandığımız fiziksel veya zihinsel kapasitemizdir. Beceri  ise öğrenilebilir geliştirilebilir bir bireyin becerebileceği işler yelpazesi genişleyebilir ancak yetenekli olduğu konular nispeten daha sınırlı ve azdır.
Normal dağılım tablosu üzerinden daha matematiksel anlatmamız gerekirse şirketlerin işe almak istediği  insan modeli, dağılımın ortalamasının üzerinde kalan yani sağ taraftaki ortalama üzeri kalitedeki insanlar bütünüdür. Yetenek ise insanın doğasındadır;  yani bir işi yapmak için o işin gerektirdiği özelliklerde  yetenek sahibi ve de yetkinleşebilecek bir çalışan buluyorsanız yağlı ekmeğinizin üzerine bir de bal sürüyor olmalısınız. İşte bu sebeptendir ki şirketler, yetenek havuzu, yetenek yönetimi,  adı altında değişik isimlerle ballı tereyağlı ekmek arayışındadır. Bir sonraki yazımızda bu ballı tereyağlı ekmeğin bazen kötü kolestrol sorunlarına yol açabileceğini anlatacağız…